خورشید عالم تاب

شامم سیه تر است زگیسوی دلکشت خورشید من برآی که وقت دمیدن است

خورشید عالم تاب

شامم سیه تر است زگیسوی دلکشت خورشید من برآی که وقت دمیدن است

"نک جر"

شنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۰۴ ق.ظ

در هر زبانی و هر فرهنگی اصطلاحات و ادبیات آن فرهنگ نشان از سابقه تمدن و فرهنگ کهن آن مرز و بوم می دهد. و هرچقدر فرهنگ متمدن تر باشد دایره لغات و اصطلاحات در آن فرهنگ گسترده تر است.

گویش دزفولی که مربوط به خطه خوزستان و جزوی از گویش خوزی می باشد نیز فرهنگ لغات و اصطلاحات دایره وسیعی را شامل می شود.

یکی از این اصطلاحات " نک جر " (nekejer) است. نک جر(neke jer) متشکل از نک+جر است. که نک همان پیشوندی است که در عبارت نک و نال(neko naal) استفاده می شود. و جر(jer) هم عصبانی دزفولی است. از آنجا که معنای نک و نال را میدانید حال مشخص می شود که نک و جر یعنی چه؟... دقیق تر عرض کنم : وقتی کسی خلاف میلش مجبور به انجام کاری باشد و همراه با غرغر و عصبانیت مشغول انجام آنکار شود (با دل و جان کار را انجام ندهد) می گویند فلانی با «نک جر» کار را انجام داد.

نظرات  (۵)

۲۸ دی ۹۲ ، ۱۳:۲۱ رحمت خدا
دهنت سرویس مجید. با خوندن جمله ی آخر افتادم کف اتاق!!
پاسخ:
چاکرتیم.
۰۵ بهمن ۹۲ ، ۱۷:۲۱ رسول پاریاب
سلام
جالب بود...
ولی فکر کنم صرف زور زدن و جون کندن رو نک جر می گن نه به صوت و صداش!
پاسخ:
شاید هم تلاش به همراه صداش با هم نکجر بشود.
معادل فارسیش چی میشه؟
فکر کنم معادل نداشته باشه.
پاسخ:
محمدحسن جان زبان دزفولی همون زبان فارسی اصیله.
۲۰ بهمن ۹۲ ، ۱۵:۰۳ مهران موزون
سلام آقا مجید
جوابت را در خصوص نک جر در همان کامنتهای دیسون عرض کردم.
ظاهر بیخبر مانده ای اخوی؟
۲۰ بهمن ۹۲ ، ۱۵:۰۳ مهران موزون
سلام آقا مجید
جوابت را در خصوص نک جر در همان کامنتهای دیسون عرض کردم.
ظاهر بیخبر مانده ای اخوی؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">