خورشید عالم تاب

شامم سیه تر است زگیسوی دلکشت خورشید من برآی که وقت دمیدن است

خورشید عالم تاب

شامم سیه تر است زگیسوی دلکشت خورشید من برآی که وقت دمیدن است

پیشنهاد راهکار مبارزه با بانکداری ربوی در ایران

پنجشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۰۹ ب.ظ

راهکار مبارزه با ربامقدمه:

امام صادق(ع) می‌فرمایند «ربا حرام شد تا تجارت، معامله و کسب از بین نرود».

«من ذا الذى یقرض اللَّه قرضاً حسناً فیضاعفه لکم اضعافاً کثیره» بقره، 245
کیست که خدا را وام دهد و از اموالى که به او بخشیده شده انفاق کند تا آن را براى او چندین برابر بیفزاید.

به گفته آقای حسن عباسی ربا یکی از اصلی ترین دشمنان اسلام و بشریت است. و آن چیزی که در ایران وضعیت اقتصادی مردم را تهدید می کند ریشه دواندن ربا در بانک و اقتصاد است. دریافت وام های ربوی با فرمول های محاسباتی غیر قابل فهم برای عموم، بازپرداخت های سنگین و تمام نشدنی تسهیلات که بعضا منجر به تعطیلی کارخانجات و صنایع و کارگاه های خرد و کلان می شود و همچنین فروش های ربوی با نرخ های سود غیر شرعی نه تنها اقتصاد بلکه دین اسلام را مورد تهدید قرار داده است. و از انجایی که بانکداری کنونی یک کار شیطانی است و در ابتدا این یهودیان بوده اند که این شیوه را ابداع کرده اند باید چاره ای اندیشید که این شیوه بانکداری نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا برچیده شود.

هرچیز راکدی بی ارزش و فاسد می شود

همانطور که می دانید رکود هر چیز منجر به فساد می شود. آب راکد بعد از مدتی تبدیل به گنداب می شود. اما آب روان همیشه زلال و پاک است. در علم اقتصاد هم بارها خوانده ایم که پول راکد به مرور زمان ارزش خود را از دست می دهد. در تعالیم دینی اسلام هم احادیث زیادی مبنی عدم رضایت خداوند در خصوص جمع کردن پول و انباشت ان وجود دارد. از جمله دستورات دین اسلام برای مبارزه با ثروت اندوزی و کمک به جریان بیشتر پول در جامعه و پویایی اقتصادی جامعه اسلامی مبحث خمس و زکات است. خداوند برای پول های راکد 20 درصد خمس وضع کرده است تا انگیزه ای باشد برای چرخش پول در اقتصاد و جلوگیری از رکود اقتصادی.

چگونه ممکن است ما خمس پرداخت کنیم و پولدار شویم؟

پولی که بابت خمس پرداخت می شود، کجا هزینه می شود؟ آیا غیر از این است که صرف فقرا و نیازمندان می شود و بخشی از آن هم صرف حقوق طلاب و روحانیون می گردد؟ خب همین اشخاص که از نظر مالی کمترین درآمدها را دارند این حقوق ها را صرف خرید نان و آب می کنند. یکی لباس می خرد و چرخ تولید کننده لباس می چرخد. یکی نان می خرد چرخ نانوا و کارخانه آرد و کشاورز می چرخد. کسی تخم مرغ می خرد و چرخ دامدار و کشاورز و تولید کننده می چرخد. چرخ تولید کننده ها بچرخد چرخ صنعت خواهد چرخید. و چرخیدن چرخ صنعت و کشاورزی منجر به پویایی اقتصاد خواهد شد. و یک اقتصاد پویا منجر به قدرت ملی خواهد شد.

اگر پول ها در حساب های شخصی ثروتمندان در بانک ها انباشت شود؟

حالا فرض کنید پول ها در بانک راکد بماند. آنگاه است که برخی نیازمندان از شدت فقر و گرسنگی ایمانشان را خواهند باخت تا اینکه منجر به کفر شود. و انجاست که بیکاری منجر به فساد در جامعه می شود. شاید برخی تصور کنند که خیلی از مردم خمس نمی دهند و چرخ جامعه هم از حرکت نایستاده است. در اینجاست که عرض می کنیم اگر همه مردم دستورات خمس را همانطوری که خداوند بزرگ در قرآن کریم فرموده است اجرا کنند، بدون شک چرخ اقتصاد مملکت اسلامی با قدرت هرچه تمامتری خواهد چرخید. ضمن اینکه همینقدر که چرخ اقتصاد دارد می چرخد خود نشان این است که خیلی ها خمس و زکات می دهند.

پس چگونه می توانیم برای آینده خود پسانداز کنیم؟

اما با توجه به اینکه برخی تمایل دارند برای آینده خود و فرزندانشان ماهیانه به طور ثابت مبلغ مشخصی را پسنداز کنند با توجه به دستور خمس این کار چگونه میسر است؟

از جمله راهکارهای حل این مشکل راه اندازی موسسات مالی خانوادگی در راستای اعطای تسهیلات بدون سود است. اگرچه این کار یک رقیب بسیار جدی برای بانک ها خواهد بود لکن گسترش فرهنگ آن بانک ها را مجبور خواهد کرد تا برای رونق گرفتن تسهیلات خود روند بانکداری خود را اصلاح کنند.

در این صندوق ها یک شخص به طور ماهیانه مبلغ ثابتی واریز می کند که آن مبلغ در حساب وی منظور می شود که هرماه این مبلغ افزایش می یابد. درحالتی که این مبلغ در حساب اشخاص ثبت است و هرماه بر آن اضافه می گردد با دادن وام به افراد پولی باقی نمی ماند تا به آن خمسی تعلق گیرد.

وقتی مردم ببینند که می توانند یک وام بدون بهره یا با کارمزد بسیار پایین دریافت کنند به سمت این صندوق های خانوادگی به طور فزاینده ای هجوم خواهند آورد.

اگرچه برخی ممکن است تصور کنند که این نوع موسسات مالی کوچک قادر به پشتیبانی های مالی سنگین از بنگاه های اقتصادی نخواهند بود اما گذشت زمان خلاف این موضوع را اثبات خواهد کرد. فقط کافی است محاسبه کنید.

نکته زیبای این صندوق ها این است که:
1- چند نفر خواهر و برادر و عروس و داماد پول هایشان را جمع می کنند و به هم کمک می کنند.
2- در این صندوق ها به دلیل روابط فامیلی مقدار اقساط و زمان بازپرداخت آن کاملا به توافق خانواده مربوط است و هیچ نهاد زورداری نمی تواند وام گیرندگان را تحت فشار قرار دهد. چراکه روابط فامیلی بزرگترین ضمانت اجرایی بازپرداخت اقساط می باشد.
3- درصورت عدم بازپرداخت اقساط یا دیرکرد هیچ جریمه ای متوجه وام گیرندگان نمی شود و اعضای صندوق که خواهر و برادر هستند خیالشان راحت است که پولشان جای دوری نرفته است.


پانوشت:
1- آیات و احادیث قرض الحسنه.
2- حسن عباسی: طراحان اقتصاد ربوی چه کسانی بودند؟ (فیلم).
3- اظهارات حسن عباسی در خصوص بانکداری ربوی (فیلم).
4- مطلب مرتبط: سه هزار میلیارد.
5- مطلب مرتبط: نظام بانکداری شیطانی.
6- از شوالیه های معبد تا مصر باستان.
7- چهل حدیث قرض الحسنه.

8- منبع این مطلب در وبلاگ خورشید عالم تاب.
 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۳۰
فلان الملک

بانکداری

ربا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">