خورشید عالم تاب

شامم سیه تر است زگیسوی دلکشت خورشید من برآی که وقت دمیدن است

خورشید عالم تاب

شامم سیه تر است زگیسوی دلکشت خورشید من برآی که وقت دمیدن است

دانشگاهی که مدرک نمی دهد!

سه شنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۴:۴۵ ب.ظ


چرا مدیران لایق دزفول سر از شهرهای دیگر در می آورند؟
نشسته ایم با هم حرف می زنیم کمی درد و دل، کمی اظهار نظر، کمی بحث. پدر گله می کند از دزفول. البته گله های پدر معمولا سطحی است و اهل غصه خوردن نیست. به این خصوصیت اخلاقی اش غبطه می خورم.
من خودم وقتی از چیزی ناراحت باشم خیلی در مورد آن فکر می کنم. همین موضوع خیلی عذابم می دهد.
حرف از دزفول می شود و آب و خاک سحر آمیزش. یکی از خصوصیت دزفولی ها دقت نظر است. عجیب این خصلت آنها را به جاهای بلندی می رساند. دنبال علتش می گشتیم که چرا دزفولی ها از نظر توانایی های مدیریتی در استان خوزستان و گاها در سطح کشور حرف برای گفتن دارند. در همین مبحث در حال گفت و گو بودیم که پدر دلیل قشنگی آورد.
یکی از ویژگی های دزفولی ها مذهبی بودن است. مردم دزفول به مذهب اعتقاد راسخی دارند. دزفولی ها نه تنها به اسلام و مذهب شیعه اعتقاد دارند بلکه در انجام واجبات و مستحبات بسیار مقید هستند و روی این قضیه تعصب دارند. اگرچه گاهی اوقات تعصبشان به دلیل آمیختگی با بی اطلاعی و جهل کمی حالت افراط به خود میگیرد لکن در مجموع بسیار پسندیده است.
بر همین اساس خانواده ها بچه های خود را به مسجد می فرستند و برای این قضیه کمی هم اصرار دارند. ضمن اینکه به دلیل جاری بودن روح ایمان و صوت قرآن در منازل خود جوان ها هم به این قضیه علاقه دارند و با کمال میل این موضوع را می پذیرند. به همین خاطر در اکثر مساجد دزفول جمعیت جوان ها بسیار قابل تامل و تعجب برانگیز است. و همه چیز از اینجا شروع می شود.
چرا دزفول مدیر پرور است؟
وقتی یک جوان وارد مسجد می شود رو به رو می شود با انواع برنامه های قرآنی و آموزشی که توسط خود جوان ها و بزرگتر ها در جلسات قرآن (جلسه مسجد) و در سطح کلان ان توسط کانون مساجد و بسیج برنامه ریزی و اجرا می شود. لذا تنوع شدید این جلسات باعث جذابیت فراوان می شود. به همین خاطر یک نوجوان که از مقطع ابتدایی یا راهنمایی وارد مسجد می شود در چندین جلسه عضویت دارد. اما به دلیل تنوع بالای جلسات نسبت به اعضای شرکت کننده باعث می شود که مسئولین جلسات از داخل همین اعضا انتخاب می شوند. لذا یک نوجوان شرکت کننده ممکن است یک یا چند مسئولیت (بسته به توانایی های فردی) در این جلسات داشته باشد. به عنوان مثال بعد از پست های مسئولیت بسیج جوانان و مسئول بسیج نوجوانان که در یک مسجد بالاترین سمت های مدیریتی است، مسئول کتابخانه مسجد، مسئول جلسات قرآن، مسئول جلسات نهج البلاغه، مسئول ورزش، مسئول روزنامه دیواری مسجد که خود چند مسئول دارد، مسئول قرائت قرآن بعد از نماز، مسئول واحد نشریات، مسئول اذان، مکبر و دیگر مسئولیت ها که در حوصله این مطلب نمی گنجد، تمام اینها عرصه مدیر سازی است که یک جوان با ان روبه رو می شود. بچه های مسجد در این زمینه های مدیریتی تجارب فراوان مسئولیتی را می آموزند که این موضوع مساجد دزفول را تبدیل به دانشگاه های مدیریت کرده است که در آن به هیچ کس مدرک نمی دهند. اما ماحصل آن پرورش مدیران لایق و آینده ساز ایران عزیز اسلامی است. همین ها پرچم انقلاب را به دوش گرفته اند و در چشم دشمن نقش خار را به خوبی بازی می کنند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۱۱
فلان الملک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">