خورشید عالم تاب

شامم سیه تر است زگیسوی دلکشت خورشید من برآی که وقت دمیدن است

خورشید عالم تاب

شامم سیه تر است زگیسوی دلکشت خورشید من برآی که وقت دمیدن است

خواص پشکل الاغ ماده

جمعه, ۶ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۲۳ ب.ظ
الان خونمون بوی روستا میاد.
رفتیم عطاری. سینوزیت داریم جمیعا. یه سری جوشونده داد که ترکیب بابونه آویشن و احتمالا نعناست؛ خیلی مؤثره. 
بعد دیدم یه پلاستیک دیگه هم که یه چیزای گلوله گلوله توش بود بهمون داد. خیلی دقت کردم که بفهمم این چه گیاهیه. نفهمیدم. در همون حالتی که با تعجب ابروهامو گره کرده بودم و چشمامو باریک، از فروشنده سوال کردم اینا چیه؟؟؟ خانومم که طاقت نداشت زود جواب داد اینا پشکل الاغ ماده ست. فروشنده با حالت تایید سکوت کرد و من  با حالت تعجب مثل جناب خان گفتم پشکل الاغ ماده؟؟؟؟ اون وقت قیمتش چنده؟
فروشندهه گفت پنج هزار تومان!!!
دوباره من با تعجب پرسیدم پشکل الاغ ماده پنج هزار تومان؟؟؟ فروشنده گفت گیرت نمیاد.
هیچی دیگه الان نشستیم داریم دود پشکل الاغ ماده بو می کنیم و هی کرکر به خودمون می خندیم. و بعدا متوجه شدیم دود پشکل الاغ ماده نه تنها برای سینوزیت خوبه بلکه شادی آور هم هست.فرض کنید الان خونه ما بوی داهات میده. اونم چه داهاتی؟ داهاتی که هرچی الاغای ماده پشکل افاضه کرده اند هیچ کسی هم نیست که جعمشون کنه.
در طب سنتی پشکل الاغ ماده "عنبر نسارا" نام دارد. یکی از درمان های تکمیلی سینوزیت بو کردن دود عنبر نسارا یا همان پشکل الاغ ماده است. جهت رفع التهابات سینوس ها موثر است.
به همین خاطر می بینید روستاییان نسبت به مردم شهر از سلامتی بیشتری برخوردارند. چون بوی پشکل هیچ وقت از مشامشان دور نمی شود.
یکی دیگر از رسومی که قدیمی ها داشته اند تا سلامتی خود را حفظ کنند بستن شال به کمر و پیشانیشان بوده است. بستن شال به کمر فواید بسیار زیادی دارد که جا دارد در یک پست دیگر به طور مفصل به آن پرداخته شود. اما بستن شال به پیشانی و گرم نگه داشتن سر و مغز نه تنها جلوگیری از سرما خوردگی می کند بلکه به طور باورنکردنی برای حافظه خوب است. لکن ما ایرانی ها تحت تاثیر فرهنگ برهنگی غربی ها فلسفه و چرایی شکل لباس پوشیدن خودمان را فراموش کرده و کنار گذاشته ایم و به لباس های غربی ها روی آورده ایم که متاسفانه در اولین اقدام سلامتی خودمان را شدیدا به خطر می اندازیم.

نظرات  (۸)

سلام اگر با تبادل لینک و دنبال کردن موافقی خبر بدهید
خخخخخ
اسم عنبرنسارا رو قبلا شنیده بودم ولی همیشه به نظرم چیز خوش بویی میومده و اعتراف می کنم که هیچ وقت فکر نمی کردم یه همچین چیزی باشه! به قول خودمون اسم یمان وندنه مبارکی!! :)
پاسخ:
دقیقا
شما با نام خورشید عالم تاب لینک و دنبال میشوید لطفا ما را با نام دارستان لینک و دنبال کنید.
نه اینکه فکر کنی عنبر نسارا فقط برای اونکه بو میکشه شادی آور هست، برای هرکسی که هم که اسمش به گوشش برسه شادی آور هست!
واقعا که اسم یما وندنه مبارکی.
کلی مسرور شدیم از خواندن این پست.
ولی در ادامه بند آخر که نوشتید لباس سنتی و ... باید بگم که لباس سنتی آقایان در ایران قدیم ردایی که بلندی آن تا سر زانوی آقایان بوده (که یک نوع حجاب برایشان حساب میشده و هرکس لباس کوتاه می پوشیده از طرف دیگران مسخره می شده)، و شلوار گشادی که مچ آن مثل کمربند با دستمالی پیچیده می شد به ساق پا و حالت شلوار کردی داشت. و کلاه نمدی که سرپوشی برای آقایان بوده و سر ایشان را از گرد و غبار و آلودگی ها حفظ می کرده (که موجب جلوگیری از ریزش موی آقایان می شده) و همچنین پیشانی و سر را گرم نگه می داشته است. همچنین کمربندی که قدمت آن به زمان زرتشت و یا شاید پیش از آن می رسد، که به قول شما فواید زیادی دارد. همه ی اینها را غربی ها از ما گرفتند.
افتخار می کنم به زن بودنم، چرا که غربی ها لباس سنتی مردهای ما را توانستند بگیرند ولی هنوز به گرفتن چادر از سر زن های اصیل ایرانی نشده اند.
راستی یادم رفت بگم که چادر خانم ها هم در زمان قدیم همین چادری است که الان به نام چادر قجری معروف است که آن هم کمربند داشته است.
بنازم به نحوه لباس پوشیدن ایرانی های باستان که سر شار از علم و حکمت بوده است. به ایرانی بودن خودتون افتخار کنید/.
۱۰ شهریور ۹۴ ، ۱۶:۱۶ ابوالفضل مهدوی فر
هه هه هه
سلام
جالب بود.وبلاگ خوبی دارید.
به وبلاگ من هم سر بزنید:)
۲۰ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۰۷ مهدی قاسمی راد
خیلی عالی بود
و آفرین به خانم فاطمه
سلام مجید جان فقط خواستم بگم یهودیها از قرنها پیش از عنبر نسارا استفاده میکنن ، متاسفانه اونا در استفاده از این چیزا از ما جلوترن تازه هر چه سنت ، غذا و ظروف غذاخوری خوب داشتیم از ما گرفتن وخودشون دارن استفاده میکنن.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">